annons

Fröken, får jag vässa min penna?


Med viss rädsla för att låta präktig och ”det var bättre förr”, så har detta med barns möjlighet att ha sina egna mobiler i skolan gjort mig lite galen. I Expressen beskrivs en skola som nu tagit det stora steget att förbjuda egna mobiler under dagarna för att ”barnen inte lekte längre”. Rasterna handlar om att en sitter med sin mobil i handen och en grupp står och tittar på skärmen.

Tekniken har gett oss nya metoder för att anta problem, underlättat pedagogik och ökat kommunikationsförmågan. Jag kan inte nog försvara tekniken och hur avgörande den är, inte minst för våra barn. Som två-åring kunde Elin öppna min telefon, hitta skype och ringa mormor. Det handlade inte om att Elin är extremt smart, det är tekniken som är smart och väldigt pedagogisk. Tekniken har gett mormor och Elin en närvaro i varandras liv, som varit omöjlig tidigare på grund av det geografiska avståndet.

Men när jag hör talas om en lärare som ber en elev sluta hålla på med sin telefon på lektionen och när han närmar sig eleven stoppar hon mobilen innanför bh:n, så får jag mig en rejäl tankeställare. På något sätt så är det dags att mogna med tekniken. Skapa vett och etikett kring hur man använder tekniken. Det är en förbannelse när man hamnar där vid middagsbordet med mobilen i handen. Desamma gäller mobilerna i klassrummet. Det personliga mötet måste få ha en central plats både vid middagsbordet och i klassrummet.

Vad ungdomar efterfrågar är väl uppmärksamhet. Själv fanns inte chattforum när jag gick i skolan. Vi vässade ju blyertspennan i förhoppning om att möta blickar på väg tillbaks till bänken. Detta möte måste komma tillbaks i klassrummet! Låt mobilerna ligga inlåsta i fack tillsammans med jackan, behöver man ringa får man väl göra som vi fick göra, fråga läraren!

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>